Transsibiriska järnvägen  
information
   

 

 
 

::tips och information



::avstånd

Hela sträckan från Moskva till Beijing är mäktiga 7865 km. Om man väljer att först kliva av i Ulan-Bator kommer man att ha åkt 6304 km innan man hoppar av tåget.

Längs hela resan finns avståndsmarkeringar på sidan av rälsen. Dessa återkommer exakt varje kilometer och kan vara till hjälp om man vill räkna ut var man befinner sig längs järnvägen.

::

::biljetter

För att vara säker på att få plats på tåget kan det vara en stor fördel att köpa biljetter genom en resebyrå innan man reser från Sverige. Dock ska man vara medveten om att man kan spara en hel del pengar på att försöka få tag på biljetter i Ryssland.

Tänk på att man måste köpa biljetter för de sträckor som man vill åka, biljetterna är inte öppna och gäller inte under en viss tid utan gäller för en viss sträcka på ett visst datum. Om man vill stanna till i t.ex. Novosibirsk måste man först köpa en biljett mellan Moskva och Novosibirsk och sedan en annan biljett mellan Novosibirsk och Beijing. Det vill säga precis samma system som gäller i de flesta länder för vanlig järnvägstrafik.

::

::kupéer

Vad man väljer för typ av kupé är mer av en smaksak. Det finns både första klass kupéer och andra klass kupéer. Generellt är den största skillnaden mellan första och andra klass att första klass är 2-bäddskupeer och andra klass är 4-bäddskupeer. Detta är också den enda skillnaden på det mongoliska tåget. På det kinesiska tåget är skillnaden mellan de olika klassera dock lite större då man i första klass har tillgång till ett tvättrum med handdusch, som delas mellan två kupéer.

Vad man än väljer kommer man att få uppleva mycket och träffa många spännande människor under tiden på tåget.

::

::mat

Det finns många som rekommenderar att man ska bunkra mat och ha med sig på resan. Detta kan också vara en bra idé, men det finns stora möjligheter att överleva utan att ha med sig någon mat alls på tåget. Restaurangvagnen har relativt humana priser och bra öppettider, och för den som verkligen vill prova på det genuina ryska köket ska definitivt ta tillfället i akt och köpslå vid något av alla de stop som görs efter vägen. För motsvarande några kronor får man en rejäl brödbit, en fisk, ett par piroger eller något annat som alla trevliga ryska damer har med sig för att sälja till resenärerna.

För den som ändå vill ha möjlighet att äta medhavd mat finns det dygnet runt skållhett vatten att hämta ur de samovarer som finns i varje vagn. Detta gör att det är ypperligt att ha med sig varma koppen eller andra torkade soppor.

::

::stoppen

Tåget stannar ganska ofta och dessa stopp varar mellan ett par minuter upp till ca 20 minuter. Oftast har man inte någon aning om hur länge ett stopp varar, därför bör man ha uppsikt över tåget då det börjar rulla utan någon förvarning. Dock ska man definitivt ta tillfället i akt och gå ut och uppleva de ryska tågstationerna och försäljningen av hemlagad mat.

"Efter frukosten som bestod av kräm och det bröd som vi köpte på perrongen igår, var det dags för dagens första stopp. Vädret var strålade och vi passade på att köpa på oss lite olika saker inför middagen. Rökt fisk, crêpes med någon kesoaktig fyllning och rätt stor kaka som luktade fisk."

Vagnsvärdarna är också oftast snälla typer som har som mål att ha med sig alla gäster när tåget rullar, det är därför inte dumt att hålla koll på dem och kanske fundera på att dra sig tillbaka när de nervöst börjar se sig om efter "sina" gäster.

::

::säkerhet

Säkerheten på tåget är över lag bra, men man bör som vanligt ha det sunda förnuftet med sig och aldrig lämna det absolut viktigaste som pass, biljetter och pengar. Vagnsvärdarna håller bra uppsikt över vagnen och låser normalt kupéerna när tåget stannar om man väljer att gå av. Det finns även en extra säkerhetsspärr överst på dörren som man kan låsa när man är inne i kupén.

Det lås som finns på dörren till kupén är av samma typ som till ett vanligt säkringsskåp, det är med andra ord inte speciellt svårt att ta sig in i kupén för en obehörig person.

::

::tåget

Tåget avgår från Jaroslavskaya stationen i centrala Moskva. Stationen är belägen i den nord-östra delen av stadskärnan och ligger i anslutning till två andra tågstationer. Det är lätt att själv åka till stationen med Metro och man kliver då lämpligast av på metrostationen Komsomolskaya (Комсомолъская), vilken ligger mitt bland de tre tågstationerna.

Det finns möjlighet att åka tre olika tåg från Moskva – det Kinesiska (Tåg 4), det Mongoliska (Tåg 10) och det Ryska tåget. Om man vill till Beijing är det smartaste att åka antingen det Kinesiska eller det Mongoliska. Skillnaden mellan de två är både upplevelse- och standarmässiga. Det Kinesiska tåget har högre standard än det mongoliska och är enligt uppgifter betydligt lugnare. Men istället får man på det Mongoliska tåget uppleva mongoliska smugglare som säljer varor på perrongerna och snor kupén när man lämnar den olåst.

"Tydligen hade det mongoliska tåget varit fullt med mongoliska smugglare som stuvade varor i alla lediga utrymmen på tåget. När man lämnade sin kupé var den garanterat fylld med varor när man kom tillbaka, men det var bara att ösa ut det i korridoren så tog smugglarna reda på dem igen. När deras tåg stannade på stationer i Ryssland var det fullt med folk på perrongerna, sen gick smugglarna ut och sålde varor till lokalbefolkning. Inte som i vårt fall då vi gick ut och köpte av de lokala kvinnorna. Eftersom smugglarna mutat alla vagnsvärdar och delar av den ryska tullen, stannade deras tåg mitt mellan de två gränsstationerna och varorna flyttades över gränsen till Mongoliet med häst. Efter tullen kom alla varor tillbaka ombord igen."

::

::vagnsvärdar

Varje vagn har en eller två vagnsvärdar som ser till att allt fungerar i vagnen. Dessa är allt som oftast trevliga typer som håller kolla på alla ombord och låser hytterna när man går ut på perrongerna. Ganska fort lär man ”känna” sin vagnsvärd och då känner mig sig lite säkrare att lämna saker i sin kupé då dessa håller en relativt bra uppsikt över vagnen.

"Fascinerande är även kineserna ombord och framför allt våra härliga vagnsvärdar. Utan problem fixar de till en måltid på friterad fisk, ris, svamp mm. Ja det är sant, de sitter bakom samovaren och friterar fisk. En annan populär metod är att värma mat i plastpåsar ovan på samovaren."

::

::valuta

::Ryssland

1 Rubel = 100 Kopek
Växling sker enkelt direkt i Ryssland, t.ex. på flygplatsen vid ankomst. Resecheckar och VISA-kort är att rekommendera. Valutan ombord på tåget är självklart rubel så länge som man är kvar i Ryssland, vilket är den mesta av tiden. Beroende på om man äter i restaurangvagnen eller har med sig mat, kommer mellan 200-500 SEK att behövas under resan. Glöm inte att växla pengar för hela resan innan ni kliver ombord på tåget. Om ni har pengar kvar vid gränsen, kan det eventuellt finnas möjlighet att växla tillbaka dessa om växlingskontoret är öppet. Om det skulle vara så att växlingskontoret är stängt, är detta inte något problem eftersom det går bra att växla om rubel till lokal valuta i t.ex. Ulan-Bator eller Beijing.

::Mongoliet

Tögrög
Om man väljer att stanna till i Ulan-Bator, sker växling på plats. Annars är det inte nödvändigt att växla till sig lokal valuta då Rubel och Yuan fungerar utmärkt på perrongen. Antalet växlingskontor är relativt begränsat i Ulan-Bator och det rekommenderas att man frågar sig fram för att hitta ett växlingskontor som är öppet då man oftast anländer väldigt tidigt på morgonen. Det fanns ett växlingskontor strax väster om Cirkusen, då Ulan-Bator är en liten stad och det är mycket korta avstånd inne i centrum är det inte några problem att gå dessa sträckor.

Det går även oftast mycket bra att klara sig på US$ för att betala rum och utflykter, vilket är det som många går och då skulle man eventuella kunna klara sig utan att växla till sig Tögrög. Ha i åtanke att det eventuellt kan vara problematiskt att bli av med Tögrög utanför Mongoliet.

::Kina

1 Yuan = 10 Jiao = 100 Fen
Det kan vara problematiskt att växla om på tågstationen, men det finns tillgång till ATM i någon av de banker som finns på gatan rakt fram från Centralstationen i Beijing. Gå längs vägen som fortsätter rakt fram från den stora utgången på Centralstationen fram till första stora tvärgatan (Jianguomennei Dajie), snett fram till vänster från korsningen sett finns en bank med ATM innanför ett par glasdörrar.

Om det uppstår problem kan det vara bra att ha med sig lite kontanta dollar för att kunna växla till sig en startkassa på gatan. Generellt i Kina måste man vara på sin vakt om helgdagar och liknande eftersom bara banker sköter växling från utländsk valuta.

::

 

 
 

 

 

 


© 2002 - 2022

senast uppdaterad 2011-07-19 13:08:43