Pedagogiskt sakkunnig

Jag är tillgänglig för uppdrag som pedagogiskt sakkunnig och för andra typer av bedömningar i akademiska och professionella sammanhang både på svenska och engelska. Jag har under senare år genomfört granskning i samband med tillsättningar och meriteringar vid flera olika lärosäten. Jag har själv blivit bedömd i Umeå universitets pedagogiska meriteringsmodell och under 2017 genomförde jag den nationella kursen för pedagogiskt sakkunniga och finns idag med på den officiella listan på pedagogiskt sakkunniga i Sverige

Jag sätter stor vikt vid att värdera den sökandes meriter noggrant mot de kriterier som är uppsatta och ge tips i mitt utlåtande kring hur portföljen kan utvecklas för att på ett bra sätt motsvara de meriter som den sökande har. Min målsättning är att leverera kompletta underlag och utlåtanden för beslut i god tid tillbaka till beslutsfattarna på ett professionellt sätt. Jag tar både på mig uppdrag som anställd (lön) och genom fakturering (innehar F-skatt).

Min pedagogiska portfölj och pedagogiska CV (skriven 2014-2016) finns att läsa här: Pedagogisk Portfölj / Pedagogiskt CV (senast uppdaterad: 2016-05-30)

Kontakta mig gärna för att diskutera detaljer.

Innehar F-skatt och kan fakturera uppdrag.

Thomas Mejtoft
+46 (0)70 3037039
thomas.mejtoft@umu.se
thomas@mejtoft.se

Biografi

Jag är universitetslektor i Medieteknik vid institutionen för Tillämpad Fysik och Elektronik, Umeå universitet, programansvarig för Civilingenjörsprogrammet i Interaktion och Design samt gästlärare vid School of Business and Law Edith Cowan Univeristy, Perth, Australien, och School of Computer Science and Engineering, Nanyang Technological University (NTU), Singapore. Under 2015 och 2016 blev jag inplacerad som meriterad och sedan om excellent lärare vid Umeå universitet och 2016 mottog jag den Tekniska-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris. Under 2017 genomgick jag den nationella kursen för pedagogiskt sakkunniga. Jag har en stor erfarenhet av att arbeta med pedagogisk utveckling inom flera olika områden och av att arbeta med pedagogiska portföljer. 

Kvalifikationer

Ett mer utförligt CV finns att läsa här (på engelska).

Anställningar

sedan 2016: Lecturer, Visiting Scholar och Guest Lecturer vid School of Business and Law, Edith Cowan University, Australia.

sedan 2011: Programansvarig för Civilingenjörsprogrammet i Interaktion och Design, Umeå universitet.

sedan 2010: Universitetslektor i Medieteknik vid Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet.

2018: Visiting Associate Professor vid School of Computer Science and EngineeringNanyang Technological University, Singapore.

2009: Postdoc vid Digital Printing Center, Mittuniversitetet.

2006-2009: Senior Research Associate, STFI-Packforsk (Nuvarande RISE Bioeconomy).

2003-2006: Research Associate, STFI-Packforsk (Nuvarande RISE Bioeconomy).

 Utbildning och akademisk meritering

2016: Excellent Lärare i Umeå Universitets pedagogiska meriteringsmodell.

2015: Meriterad Lärare i Umeå Universitets pedagogiska meriteringsmodell.

2008: Teknologie doktor Medieteknik och Grafisk produktion, KTH.

2003: Ekonomie Magisterexamen i företagsekonomi, Umeå universitet.

2003: Civilingenjörsexamen i Teknisk Fysik, Umeå universitet.

Utmärkelser

2016: Teknisk-naturvetenskaplig fakultetens pedagogiskt pris 2016. Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, Umeå universitet.

2013: Best Case Study. ACM/SIGCHICHI’13 Conference.

2008: Best Paper: Customer Relationship Management. Elsevier, ANZMAC 2008 Conference.

2008: Best Paper: Business Interaction, Relationships and Networks. ANZMAC 2008 Conference.

Undervisning

Undervisning inom Interaktionsteknik, Medieteknik, Affärsutveckling, Rapportskrivning, Presentationsteknik, Prototyputveckling, Webbutveckling, Datavetenskap, Fysik mm.

Pedagogiska publikationer och publikationer med inriktning på lärande

En komplett lista på publikationer finns att läsa här.

Mejtoft, T., Cripps, H., Berglund, S., & Singh, A. (2018). Collaborative teaching project to increase students’ international experience: Experience from interweaving units in Australia and Sweden. In NU 2018 – Abstrakt, Abstract 650.

Mejtoft, T., & Söderström, U. (2018). Intressentfokuserade oberoende longitudinella utvärderingar. In L. Peterson, K. Edström, O. Gedda, F. Georgsson, L. Lycke & M. Arehag (Eds.), Proceedings från 6:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar. Chalmers tekniska högskola.
(isbn: 978-91-88041-11-1)

Cripps, H., Mejtoft, T., & Singh, A. (2017). The use of a business simulation through an online collaboration platform to improve students’ collaborative and communication skills [abstract]. Contribution at the ECUlture 2017 Conference, Perth WA, Australia.

Mejtoft, T., & Vesterberg, J. (2017). Integration av generiska kunskaper inom ingenjörsutbildning. In Universitetspedagogiska konferensen 2017: Undervisning i praktiken – föreläsning, flexibelt eller mitt emellan? (pp. 38-41), Umeå universitet.

Mejtoft, T., Lindberg, L., Söderström, U., & Mårell-Olsson, E. (2017). Feedback in commercial educational applications: Guidelines and conceptual framework. In Proceedings of European Conference on Cognitive Ergonomics 2017 (ECCE 2017) (pp. 113-120). New York, NY: ACM.
(isbn:978-1-4503-5256-7; doi: 10.1145/3121283.3121286)

Mejtoft, T., & Vesterberg, J. (2017). Integration of generic skills in engineering education: Increased student engagement using a CDIO approach. In R. Brennan, K. Edström, R. Hugo, J. Roslöf, R. Songer & D. Spooner (Eds.), The 13th International CDIO Conference – Proceedings Full Papers (pp. 386-395). University of Calgary/CDIO Initiative.
(isbn: 978-0-88953-399-8; issn: 1796-9964)
Download @ CDIO

Mejtoft, T. (2016). Integrating business skills in engineering education: Enhancing learning using a CDIO approach. In J. Björkqvist, K. Edström, R. J. Hugo, J. Kontio, J. Roslöf, R. Sellens & S. Virtanen (Eds.), The 12th international CDIO conference proceedings – Full papers (pp. 689-698). Turku University of Applied Sciences/CDIO Initiative.
(isbn: 978-952-216-610-4; issn: 1796-9964/2002-1593)
Download @ CDIO

Jahnke, I., Mårell-Olsson, E., & Mejtoft, T. (2016). Organizing teaching in project teacher teams across established disciplines using wearable technology: Digital didactical designing, a new form of practice. In L. Leisyte & U. Wilkesmann (Eds.), Organizing academic work in higher education: Teaching, learning and identities (pp. 169-185). New York, NY: Routledge.
(isbn: 978-1-13890-990-8)
Information @ Publisher’s website

Mejtoft, T. (2016). Lärande för ingenjörsrollen: Ömsesidigt värdeskapande i samverkan mellan utbildning och näringsliv. In S. Pålsson & B. Victor (Eds.), Proceedings från 5:e Utvecklingskonferensen för Sveriges Ingenjörsutbildningar (pp. 106-109). Department of Information Technology, Uppsala University.
(Technical report 2016-002; issn: 1404-3203)

Mejtoft, T. (2015). Lärande för yrkesrollen: Värdet av affärsmässigt tänkande inom dagens ingenjörsutbildning. In Universitetspedagogiska konferensen 2015: Gränslös kunskap (pp. 43-45), Umeå universitet.

Mejtoft, T. (2015). Näringslivssamverkan för ökat aktivt lärande och konkret värdeskapande. In Universitetspedagogiska konferensen 2015: Gränslös kunskap (pp. 46-48), Umeå universitet.

Mårell-Olsson, E., Mejtoft, T., & Jahnke, I. (2015). Designing for collaborative learning expeditions by using wearable technology and smart glasses. In O. Lindwall, P. Häkkinen, T. Koschmann, P. Tchounikine & S. Ludvigsen (Eds.), Exploring the material conditions of learning: The computer supported collaborative learning (CSCL) conference 2015, volume 2 (pp. 689-690). Gothenburg, Sweden: International Society of the Learning Sciences.
(isbn: 978-0-9903550-7-6; issn: 1573-4552)

Mejtoft, T. (2015). Industry based projects and cases: A CDIO approach to students’ learning. Proceedings of the 11th international CDIO conference. Chengdu University of Information Technology.
Download @ CDIO

Näslund, E., & Mejtoft, T. (2015). The effect of reducing the time spent on traditional lectures. Proceedings of the 11th international CDIO conference. Chengdu University of Information Technology.
Download @ CDIO

Mejtoft, T. (2014). Näringslivskopplad utveckling som lärform: Projekt och case inom interaktionsdesign [abstract]. NU2014 Abstracts, 134.

Mejtoft, T., Gulliksson, H., & Holmgren, U. (2013). Affärsmässig ingenjörsutbildning. 4:e Utvecklingskonferensen för Sveriges Ingenjörsutbildningar, 122-126.
(issn: 0348-0542/UMINF 13:21)