Pedagogiskt sakkunnig

Jag är tillgänglig för uppdrag som pedagogiskt sakkunnig och för andra typer av bedömningar i akademiska och professionella sammanhang både på svenska och engelska.

Jag är universitetslektor i Medieteknik vid institutionen för Tillämpad Fysik och Elektronik, Umeå universitet,  programansvarig för Civilingenjörsprogrammet i Interaktion och Design samt gästlärare vid School of Business and Law, Edith Cowan Univeristy, Perth, Australien. Under 2015 och 2016 blev jag inplacerad som meriterad och sedan om excellent lärare vid Umeå universitet och 2016 mottog jag den Tekniska-naturvetenskapliga fakultetens pedagogiska pris. Jag har en stor erfarenhet av att arbeta med pedagogisk utveckling inom flera olika områden och av att arbeta med pedagogiska portföljer. Under 2017 genomförde jag den nationella kursen för pedagogiskt sakkunniga.

Min pedagogiska portfölj och pedagogiska CV finns att läsa här: Pedagogisk Portfölj / Pedagogiskt CV (senast uppdaterad: 2016-05-30)

Kontakta mig gärna för att diskutera detaljer.

Innehar F-skatt.

Thomas Mejtoft
+46 (0)70 3037039
thomas.mejtoft@umu.se
thomas@mejtoft.se

Kvalifikationer

Ett mer utförligt CV finns att läsa här (på engelska).

Anställningar

sedan 2016: Visiting Lecturer and Scholar vid Edith Cowan University, School of Business and Law, Australia.

sedan 2011: Programansvarig för Civilingenjörsprogrammet i Interaktion och Design, Umeå universitet.

sedan 2010: Universitetslektor i Medieteknik vid Umeå universitet.

2009: Postdoc vid Digital Printing Center, Mittuniversitetet.

2003-2009: Senior Research Associate, STFI-Packforsk (Nuvarande RICE Bioeconomy).

Utbildning och akademisk meritering

2016: Excellent Lärare i Umeå Universitets pedagogiska meriteringsmodell.

2015: Meriterad Lärare i Umeå Universitets pedagogiska meriteringsmodell.

2008: Teknologie doktor i Medieteknik och Grafisk produktion, KTH.

2003: Ekonomie Magisterexamen i företagsekonomi, Umeå universitet.

2003: Civilingenjörsexamen i Teknisk Fysik, Umeå universitet.

Utmärkelser

2016: Pedagogiskt pris. Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, Umeå universitet.

2013: Best Case Study. ACM/SIGCHI, CHI’13 Conference.

2008: Best Paper: Customer Relationship Management. Elsevier, ANZMAC 2008 Conference.

2008: Best Paper: Business Interaction, Relationships and Networks. ANZMAC 2008 Conference.

Undervisning

Undervisning inom Interaktionsteknik, Medieteknik, Affärsutveckling, Rapportskrivning, Presentationsteknik, Prototyputveckling, Webbutveckling mm.

Pedagogiska publikationer

Mejtoft, T., Lindberg, L., Söderström, U., & Mårell-Olsson, E. (2017). Feedback in commercial educational applications: Guidelines and conceptual framework. Proceedings of European Conference on Cognitive Ergonomics 2017 (ECCE 2017), 113-120.

Mejtoft, T., & Vesterberg, J. (2017). Integration of generic skills in engineering education: Increased student engagement using a CDIO approach. In R.Brennan, K. Edström, R. Hugo, J. Roslöf, R. Songer & D. Spooner (Eds.), The 13th International CDIO Conference – Proceedings Full Papers (pp. 386-395). University of Calgary/CDIO Initiative.

Mejtoft, T. (2016). Integrating business skills in engineering education: Enhancing learning using a CDIO approach. In J. Björkqvist, K. Edström, R. J. Hugo, J. Kontio, J. Roslöf, R. Sellens & S. Virtanen (Eds.), The 12th International CDIO Conference Proceedings – Full Papers (pp. 689-698). Turku University of Applied Sciences/CDIO Initiative.

Jahnke, I., Mårell-Olsson, E., & Mejtoft, T. (2016). Organizing teaching in project teacher teams across established disciplines using wearable technology: Digital didactical designing, a new form of practice. In L. Leisyte & U. Wilkesmann (Eds.), Organizing academic work in higher education: Teaching, learning and identities (pp. 169-185). New York, NY: Routledge.

Mejtoft, T. (2016). Lärande för ingenjörsrollen: Ömsesidigt värdeskapande i samverkan mellan utbildning och näringsliv. In S. Pålsson & B. Victor (Eds.), Proceedings från 5:e Utvecklingskonferensen för Sveriges Ingenjörsutbildningar (Technical report 2016-002, pp. 106-109). Department of Information Technology, Uppsala University

Mejtoft, T. (2015). Lärande för yrkesrollen: Värdet av affärsmässigt tänkande inom dagens ingenjörsutbildning. Universitetspedagogiska konferensen 2015, 43-45.

Mejtoft, T. (2015). Näringslivssamverkan för ökat aktivt lärande och konkret värdeskapande. Universitetspedagogiska konferensen 2015, 46-48. Download fulltext as pdf (external link)

Mårell-Olsson, E., Mejtoft, T., & Jahnke, I. (2015). Designing for collaborative learning expeditions by using wearable technology and smart glasses. In O. Lindwall, P. Häkkinen, T. Koschmann, P. Tchounikine & S. Ludvigsen (Eds.), Exploring the Material Conditions of Learning: The Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015, Volume 2 (pp. 689-690). Gothenburg, Sweden: International Society of the Learning Sciences.

Mejtoft, T. (2015). Industry based projects and cases: A CDIO approach to students’ learning. In Proceedings of the 11th International CDIO Conference. Chengdu University of Information Technology.

Näslund, E., & Mejtoft, T. (2015). The value of lectures? A study of the effect of reducing the time spent on traditional lectures. In Proceedings of the 11th International CDIO Conference. Chengdu University of Information Technology.

Mejtoft, T. (2014). Naringslivskopplad utveckling som larform: Projekt och case inom interaktionsdesign [abstract]. NU2014 Abstracts, 134

Mejtoft, T., Gulliksson, H., & Holmgren, U. (2013). Affärsmässig ingenjörsutbildning. Proceedings from the 4:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 122-126.

SparaSpara